Wednesday, July 1, 2009

Suratan atau Kebetulan...

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau hanya satu kebetulan

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
Masih tiada bertemu jawapan


Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati


Hingga amat menakutkan
Menghadapi masa depan
Seolah telah terhapus
Sebuah kehidupan yang kudus

Pertemuan sekali ini
Bagi diriku amat bererti
Tetapi ku bimbang untuk menyatakan
Bimbangkan berulang kesilapan
-Keny Remy Martin-
Pernah dengar kan lagu ni...

"Suratan atau Kebetulan..."

ni la yang jugak selalu bermain kat kepala otak aku...
Aku yakin ape yg terjadi mmg telah ditetapkan oleh Allah... tetapi kita boleh mengubahnya dengan effort yang kita ada....kite boleh tafsir kebetulan or suratan ni dr pelbagai angle....ha ha ha

ni dr angle yg pertama

dalam komuniti kita yang ada hari ni... kalau ade je benda jadi...yg tak disangka2...mesti kita akan dengar kan suara2..."ALAH KEBETULAN JE"...
especially kalau kita ni tak berape nak gah di mata org... tetiba kite dapat something yg org rase kite tak boleh nak dapat...(paham kan maksud ni....)...so org kate itu "KEBETULAN"...
org tak tgk n tak nampak pun usaha keras kita yg maybe siang malam tak tdo nak cpi ape yg kite nak... just tengok d end result je...

ni plak dr mata hati aku yg kedua( mungkin inilah suratan & kebetulan dlm hidup aku)

Bila kita ade pilihan...tak kisahla ape2 pilihan pun...
(boyfren ke, keje ke, nak beli baju ke, kasut ke, even time nak makan pun)...secara jujurnya,kalau bende ni jadi kat aku... ade banyak pilihan dalam satu mase mmg aku confuse... at d end, aku pun tak tau sama ade yg aku pilih tu mmg betul ke tak...tapi d best way yg aku buat selalu ikut my heart feeling...sebab mmg takut nak pilih... kang salah pilih lain plak yg jadi...

alhamdulillah so far, ape yg di pilih setakat ni menampakkan hasil ...walaupun jalan tu penuh onak dan liku tuk smpi ke destinasinya...walaupun sebelum ni tak pernah terlintas untuk memilih jalan yg begini, sometimes merungut, letih tu mmg ...tapi kena teruskan... once satu kaki dah melangkah n nawaitu dah dipasang, so no turning back... any obstacles yg datang semasa n selepas ni anggaplah tu sbg stu cabaran n dugaan tuk aku... utk jadi lebih matang n lebih yakin.

sbb terdetik jugak kat hati ni, kalau kite nak pilih jalan senang je... smpi bile pun kita tak belajar... dr susah tu sebenarnya byk bende kita belajar...yg mmg takde dalam buku teks kita... ha ha ha..bende ni mmg jadi kat aku.smpi sekarang pun i'm still learning how to be a good person n best lecturer.kalau org tgk keje mengajar ni senang...tapi sebenarnya tanggungjawab tu sgt besar...
mula2 dulu pun aku ingat senang... huhhh agak mencabar sebenarnya...especially dalam mendidik remaja sekarang yg terlalu telus & advance pemikirannya...sometimes, ape yg ade d pemikiran mereka totally menyimpang dr topic perbincangan ...mmg betul2 "think out of the box" la budak2 ni...

tapi inilah suratannya... Perlu ku galas tanggungjawab serta amanah... disamping harapan family & kepuasan peribadi yg sentiasa inginkan yg terbaik...n masih byk lagi cita2 yg perlu di capai n dilunaskan...bile agaknye boleh aku capai semuanya ya? Always thinking about this...

p/s: walau ape yg jadi kat kite, anggaplah itu satu suratan yg pastinya ada hikmah disebaliknya...ALLAH knows what d best for us

Jumpe lagi,
babai










3 comments:

  1. Takdir Tuhan penentu segala

    Perjalanan hidup kita ditentukan dengan sebaik & seadilnya... :)

    ReplyDelete
  2. Yes na... u r rite...cume sometimes kite sebagai manusia ni selalu terlupa tu sume..thanks na...

    ReplyDelete
  3. terima kasih utk tulisan ni...

    ReplyDelete