Wednesday, June 17, 2009

Kampung

Assalamualaikum...

bila kita bercakap pasal kampung... mesti semua orang akan kata ya aku ada kampung,tapi berapa ramai antara kita yang selalu jenguk kedua ibu-bapa, sedara mara kat kampung. ataupun hanya setahun sekali (time raya) je, kita balik kampung...

sebenarnya apakah signifikannya" kampung " dengan entri aku pada kali ini... aku tulis ni sbb aku baru balik bercuti dari kg, mmg seronok.

ya sememangya aku enjoy & happy sekali bila dapat balik kg, kalau boleh setiap hari aku nak balik kampung...tapi tu mustahil, sbb jauh... mungkin akan ada yang kata, aku cakap begini sebab aku belum sesuai or tak serasi lagi atau dgn erti kata lain aku belum jatuh cinta lagi dengan tempat di mana aku berada sekarang. kalau ada orang berkata sedemikian kepadaku, aku terima ...(memang itu hakikatnya yang aku kena terima demi mencari ilmu, pengalaman utk menabur ilmu kepada anak bangsa supaya menjadi insan yang berguna bukan saja berilmu tinggi tetapi berperibadi unggul...InsyaAllah)

Tetapi bukan itu purpose sebenar aku tulis entri ini,tidak sama sekali...

Apabila kita pulang ke kampung, sebenarnya kita akan mengimbau dan kita akan sentiasa ingat dari mana asal kita datang... supaya kita tak lupa diri... supaya kita sentiasa beringat, kerana di kampung itulah tempat kita dibesarkan sehingga menjadi orang seperti hari ini. (kalau mmg sesapa yang dr kampungla...)

Kadangkala, ada antara kita malu, untuk mengaku yang mmg kita "budak kampung"...kenapa perlu malu? Teruk sgt ke budak kampung? Tak pandai ke budak kg ni? Kadang-kadang ada gak yang suka memperlekehkan... "eh kampungnya", "so KPG","kampung sgt la ko ni" kesian kampung tu...Kampung di lihat sebagai satu elemen yang sgt "kuno" kot or budak-budak sekarang ni kata "tak standard la"...Standard yang bagaimana pula ya? Tetiba aku jadi kritikal pulak...he he he

Kampung tak bersalah...Yang bersalah adalah manusia-manusia dalam komuniti tersebut, yang membuatkan org pandang rendah kot ...(ni hanya telahan aku sahaja)...jangan ada sape2 yang terasa, sbb aku juga anak jati kampung. Jadi, pada aku, jika kita tak mahu orang memandang rendah, satu sahaja caranya dengan ILMU...dan pandai menyesuaikan diri dengan keadaan bak pepatah Melayu ada mengatakan "Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu megembok". Tapi nak sesuai kan diri pun, jangan sampai terkeluar dr landasan kita sebagai org timur yang beragama Islam.

Tapi aku percaya, orang kampung sekarang dah berubah, dah open minded, dan mungkin lebih kreatif n inovatif...kalau tak masakan adanya "Homestay" dan ada pelbagai lagi produk pelancongan yang berasaskan kampung...

Aku bangga jadi anak kampung, he he he


sebelum aku lebih mengarut, baik aku berhenti dr terus mengetuk keyboard labtop ni...
segala-galanya hanya sekadar luahan dan pandangan dr seorang aku yang sgt kerdil....dan juga mengingatkan diri ini supaya tidak lupa asal usul....
entri ini ditulis, semasa aku tetiba teringat kampung...he he he


ok, wassalam

babai & jumpe lagi

5 comments:

  1. Malangnya masa Zaid balik KAMPUNG SUNGAI LANG hari tu, Zaid tak sempat jumpa Na kat KAMPUNG ALAMANDA, PUTRAJAYA.

    ReplyDelete
  2. a'ah na, time tu mmg tak sempat...
    bile balik kg mmg banyak agenda yg perlu d penuhi... so mmg byk bende ter miss bile nak jumpe ngan kawan2... coz nak jumpe sume anak sedara ade time balik mmg susah...so bile sekalisekala diorang sume ade... mmg toomany xtvt..mmg rmi yg makan hati sbb tak jadi jumpe diorang...
    insyaallah kite jumpe lain kali ya..
    miss u

    ReplyDelete
  3. homestay:
    "A house primarily as the residence of the owner but with the business of accommodating paying guests"

    ReplyDelete
  4. sajak buat anak2 kampung...jangan lupa asal -usul kita...walau setinggi manapun pangkat dan kedudukan kita...

    Kampung
    adalah ingatan masa kecil
    tika berlari-lari anak di bendang kering
    menarikan layang-layang

    kampung
    adalah peradaban
    harga sebuah masyarakat santun
    kaya dengan budi dan nilai kemanusiaan

    sayangnya
    kampung
    hanyalah sejarah
    yang tak mampu kupunggah

    ReplyDelete
  5. chefzyco: thnaks for d info

    nazran: very nice sajak...u made by ur own?

    ReplyDelete